Kennis en Innovatie Impuls

Vorige week was ik bij de nieuwe Intratuin in Zevenhuizen. Een kolossaal gebouw met zuilen en een overdekte toegang. De rode loper was nog net niet uitgelegd, anders zou ik nog meer het gevoel gehad hebben om een VIP te zijn bij een filmpremière. Binnen was het een zee van licht én planten. Bij binnenkomst wordt je getrakteerd op een veelheid aan plantenkeuzes: prachtige arrangementen, enorm aanbod aan soorten, bloeiend en groen, tropisch en winterhard, als beworteld stek en als solitair. Kortom glitter en glamour van de planten society. Het meest interessant zijn natuurlijk de kassa’s: acht stuks met allemaal een rij met 10 of 12 wachtende klanten met karren vol met (gelukkig) voornamelijk planten. Een goede combinatie dus: showen en verkopen. Op een andere locatie binnen het Greenport Boskoop staat een eenzaam bord met daarop de tekst: ‘Hier groeit de top van het sortiment van de Nederlandse boomkwekerij’. Nou ja, stond. Want er is niet meer te zien dan opgegraven boomwortels met een stuk stam en onoverzichtelijke hopen met verhakselde planten en grond. Dat is wat er over bleef van de oostelijke helft van de Harrie v.d. Laar sortimentstuin.  Geen rijen mensen, geen bezoek, geen bloemen. Gelukkig was het ons aangezegd.
Het verschil tussen beide locaties is wel duidelijk. Bij de een moet je wachten en betalen om iets te halen. Bij de andere hoef je niet te betalen, niet te wachten en kunnen we later misschien iets gaan halen. Omdat het zulk mooi weer en zaterdag was stond ik mezelf toe te dagdromen: Wat zou het toch mooi zijn als we straks al onze topproducten uit onze Greenport zouden verbinden aan die sortimentstuin. Als we onze tuinplanten kunnen laten zien in een showcase die zijn weerga niet kent. Als we de tuincentra virtueel laten winkelen in die sortimentstuin en als ze informatie over het product online zichtbaar maken vanuit diezelfde sortimentstuin.
Wat een meerwaarde zou dat geven. Stel je voor dat we onze samengestelde karren door dat virtuele winkelen nu eens meer georganiseerd zouden opbouwen met de producten die we in de tuin laten zien. Gelukkig houdt de Stichting sortimentstuin de gelederen open om aan te sluiten en de showcase van uw bedrijf te tonen. Groenverkopers vragen er om. Staat u al in de rij met uw product?